Po urodzeniu dziecka następują ważne zmiany hormonalne, powodują one, że powrót płodności następuje w ciągu kilku- kilkunastu tygodni lub kilku a nawet kilkunastu miesięcy. Jest to okres szczególnej ostrożności, gdyż trudno jest dokładnie przewidzieć kiedy pojawi się owulacja. Jeśli karmisz wyłącznie piersią, bez dokarmiania, bez dopajania, bez podawania smoczka - to pierwsze 12 tygodni powinno być okresem niepłodnym. Pod warunkiem jednak, że nie pojawia się krwawienie lub plamienie.

 

1. Przed wystąpieniem pierwszej miesiączki po porodzie.

W tym okresie możliwe są różne warianty występowania śluzu:

- brak śluzu

- ciągłe występowanie lepkiego, mniej płodnego śluzu: w takim wypadku mamy do czynienia z występowaniem przedłużającej się niepłodności typu I fazy. Można wtedy współżyć co drugi wieczór pod warunkiem, że obserwujemy śluz i widzimy, że nie zmienia się. W wypadku, gdy zaobserwujemy zmianę (śluz bardziej płodny - rozciągliwy i przejrzysty) zachowujemy wstrzemięźliwość. Przy stosowaniu się do tych zasad prawdopodobieństwo poczęcia wynosi 2-3 procent.

- parokrotne występowanie śluzu: jest model, w którym przeplatają się ze sobą dni z występowaniem śluzu mniej i bardziej płodnego oraz dni suche. Dopiero kiedy po dniach ze śluzem bardziej płodnym następuje jego zanikanie wraz ze wzrostem temperatury możemy mieć pewność, że była owulacja. Wtedy postępujemy zgodnie z zasadą - trzeci dzień wieczorem wyższej temperatury (o ile jest ona na poziomie wyższych temperatur) jest początkiem fazy III (czyli okresem niepłodnym)

- występowanie śluzu przez 3-4dni i dłużej: Kiedy pojawia się śluz, a wcześniej go nie było należy zachować wstrzemięźliwość. Jeśli zacznie on zanikać wraz z podniesieniem się temperatury czekamy trzy dni (lub cztery- jeśli trzecia temperatura znajdowała się poniżej poziomu wyższych temperatur)

 

2. Po wystąpieniu pierwszej miesiączki po porodzie.

Możemy być tak, że mamy do czynienia z cyklem bezowulacyjnym. Czasami zdarza się też, że po pierwszej miesiączce następuje powrót okresu niepłodnego. Następna miesiączka może pojawić się po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach. Nawet jeśli nastąpił powrót do normalnego, cyklu to mogą one być zupełnie inne niż te sprzed ciąży. Pierwsze cykle określane są jako cykle przejściowe. Oznacza to, że I i II faza mogą ulec znacznemu wydłużeniu, a III faza może być skrócona. Dlatego też należy być przygotowanym na znaczne wahania temperatury i możliwość wystąpienia owulacji nawet około 40dnia cyklu. Jest to ważne zwłaszcza dla kobiet, które do tej pory miały cykle krótsze i regularne. Jeśli nawet nastąpi nagły skok temperatury, który jednak nie utrzyma się (kolejne temperatury będą poniżej linii wyższych temperatur) to nie można zakładać, że była owulacja. W cyklach bezowulacyjnych jest możliwe zarówno następowanie skoków temperatury jak i pojawianie się i zanikanie śluzu i to zarówno mniej jak i bardziej płodnego. Dlatego też kluczowym sposobem na zorientowanie się czy owulacja nastąpiła czy nie jest:

  - w dniu skoku temperatury (podniesienie się temperatury w stosunku do temperatury z dnia poprzedniego o co najmniej 0,2 stopnia)  przyjrzeć się sześciu temperaturom poprzedzającym skok i odnotować najwyższą z nich - ona wyznacza nam linię niskich temperatur

- w dniu skoku sprawdzić, czy ilość śluzu jest mniejsza od śluzu w dniu poprzednim lub zmieniła się jego jakość,

-zmierzyć temperaturę w pierwszym dniu po skoku - jeśli jest ona wyższa o co najmniej 0,2 stopnia od linii niskich temperatur to doszło do owulacji

- zmierzyć temperaturę drugiego dnia po skoku : - jeśli jest ona wyższa od linii niskich temperatur o przynajmniej 0,2 stopnia to wieczór tego dnia jest już początkiem fazy niepłodnej, - jeśli jest ona wyższa od linii niskich temperatur ale mniej niż 0,2 stopnia to czekamy jeszcze jeden dzień i następnego dnia wieczorem rozpoczyna się III faza (niepłodna),

* informacje opracowane na podstawie książki John i Sheila Kippley "Sztuka naturalnego planowania rodziny"

Ćwiczenia bezpośrednio po operacji:

Głebokie oddychanie

  1. Powolne i głębokie oddychanie - powoli licz do 10 w czasie wdechu i w czasie wydechu. Wykonaj wdech nosem - klatka piersiowa się unosi, następnie długi wydech ustami. Powtarzaj 5 razy co godzinę.

 

Sapanie:

  1. Wykonuj 2 lub 3 razy na godzinę, ćwiczenie jest szczególnie ważne w przypadku znieczulenia ogólnego. W reakcji na znieczulenie płuca produkują śluz, który może blokować pęcherzyki w oskrzelach i płucach. Ze względu na ranę niewskazane jest kasłanie. Sapanie to krótki, szybki wydech, w taki sposób jakby chciało się powiedzieć "ha".



W pierwszej dobie po cesarskim cięciu można wykonywać poniższe ćwiczenia po konsultacji z personelem medycznym. Po pionizacji (najczęściej między 12-24 godziny po operacji) także wskazane są częste ćwiczenia.

Ćwiczenia stóp:

  1. Leżąc, przy wyprostowanych nogach wykonaj dynamiczne zgięcie i wyprost palców stóp. Powtórz  20 razy na każdą stopę.

  2. Leżąc, przy wyprostowanych nogach wykonaj dynamiczne zgięcie i wyprost stóp. Powtórz  20 razy na każdą stopę.

  3. Nie zdejmując nóg z łóżka, wykonaj 5 dużych i powolnych kółek stopami w prawo i 5 w lewo. Powtórz z drugą stopą.

 

Ćwiczenia rąk:

  1. Energiczne zaciskanie pięść - 20 razy na każdą rękę.

  2. Obszerne krążenia w nadgarstkach - 20 razy na każdą rękę.

  3. Naprzemienne zginanie i prostowanie rąk w łokciach  - 10 razy na każdą rękę.


Uginanie nóg

  1. Ułóż się na łóżku z jedną nogą zgięta w kolanie, drugą wyprostowaną. Powoli dociskaj wyprostowaną nogę do łóżka, napinając wszystkie mięśnie. Następnie skieruj palce stóp w stronę głowy. Powtórz z drugą nogą. Wykonuj 3 razy na godzinę.

  2. Ułóż obie nogi prosto ze skrzyżowanymi kostkami. Napnij wszystkie mięśnie w nogach: dociśnij kolana do łóżka, napinaj mięśnie ud, ściśnij mięśnie pośladków. Przytrzymaj powoli licząc do 5. (Nie należy wstrzymywać oddechu!)

  3. Uginaj na przemian nogi w kolanach. Powtórz 10 razy.

  4. Połóż się na plecach z ugiętymi kolanami i pięty blisko pośladków. Zrób wdech i przyciśnij plecy do łóżka. Przytrzymaj powoli licząc do 5 (z upływem czasu do 10). Skoncentruj się na przyciśnięciu pleców do łóżka za pomocą mięśni brzucha. Zrelaksuj się, a następnie powtórz ćwiczenie. Ćwiczenie należy wykonywać powoli. Na początku, ból brzucha pozwala wykonać tylko jedną trzecią. Ćwiczenie poprawia krążenia w obrębie miednicy.

 

 http://health.howstuffworks.com/pregnancy-and-parenting/pregnancy/postpartum-care/how-to-exercise-after-giving-birth2.htm



Ćwiczenia poprawiające laktację:

  1. Leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte, dłonie złączone przed klatką piersiową. Napieranie dłoni na dłoń 20 razy.

 

Zestawy ćwiczeń są podane jedynie w celach informacyjnych. Przed podjęciem ćwiczeń oraz w trakcie ich wykonywania należy skonsultować się z personelem medycznym: w szpitali z pielęgniarką, lekarzem oraz fizjoterapeutą, po powrocie do domu z położną środowiskową oraz ginekologiem. Podane informacje nie mogą zastąpić profesjonalnej pomocy lekarskiej.

 

 

Ćwiczenia w 3-4 dobie zawierają wszystkie ćwiczenia z 1-3 doby oraz nowe, poniższe zestawy:
 

Ćwiczenia mięśni Kegla (po usunięciu cewnika)
 
  1. Naprzemienne napinanie i rozluźnianie mięśni okolic pochwy i krocza. (Są to mięśnie, które zaciskasz powstrzymując mocz). początkowo wykonuj 5-10 powtórzeń na dzień, następnie zwiększaj liczbę powtórzeń aż do 4 serii po 30 powtórzeń na dzień - po 2 miesiącach od porodu. Skoncentruj się na odczuciach napięcia i podnoszenia oraz relaksu i obniżenia w obrębie miednicy. Początkowo należy wykonywać ćwiczenia leżąc, następnie w klęku podpartym oraz stojąc.

 

Ćwiczenia mięśni brzucha, miednicy:

  1. Połóż się na plecach z nogami ugiętymi w kolanach. Przenoś powoli nogi z jednej strony tułowia na drugą. Powtórz 10 razy.

  2. Podczas leżenia na plecach unieś miednice , wytrzymaj 2 sek. Powtórz 10 razy.

  3. Leżenie tyłem z wyprostowanymi nogami. Należy przesunąć lewą kończynę dolną po materacu w bok następnie powrócić do pozycji wyjściowej oraz powtórzyć z drugą nogą. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy.

  4. Leżenie tyłem, nogi ugięte. Rozłącz kolana, następnie ponownie złączy. Powtórz 10 razy.

 

 

Zestawy ćwiczeń są podane jedynie w celach informacyjnych. Przed podjęciem ćwiczeń oraz w trakcie ich wykonywania należy skonsultować się z personelem medycznym: w szpitali z pielęgniarką, lekarzem oraz fizjoterapeutą, po powrocie do domu z położną środowiskową oraz ginekologiem. Podane informacje nie mogą zastąpić profesjonalnej pomocy lekarskiej.

 

 

Ćwiczenia po cesarskim cięciu / po cesarce (5-6 doba)

Jeśli poród przez cesarskie cięcie nie wiąże się z komplikacjami u matki lub dziecka często w czwartej dobie można powrócić do domu. W 5-6 dobie po porodzie można zacząć wykonywać następujące ćwiczenia (należy wykonywać także ćwiczenia z poprzednich zestawów):

 

Ćwiczenia mięśni brzucha

  1. Połóż się na plecach z ugiętymi nogami, ramiona wzdłuż tułowia. Unieś głowę wraz z wydechem, broda przy mostku. Wytrzymaj 2 sekundy. Powtórz to ćwiczenie 10 razy. Wraz ze zmniejszaniem się bólu brzucha oraz rany i poprawy kondycji  możesz zacząć podnosić ramiona- początkowo 1-2 cm nad podłogę. Oczy powinny być skierowane na sufit, należy wykonywać powolne ruchy.

http://health.howstuffworks.com/pregnancy-and-parenting/pregnancy/postpartum-care/how-to-exercise-after-giving-birth2.htm

 

Zestawy ćwiczeń są podane jedynie w celach informacyjnych. Przed podjęciem ćwiczeń oraz w trakcie ich wykonywania należy skonsultować się z personelem medycznym: w szpitali z pielęgniarką, lekarzem oraz fizjoterapeutą, po powrocie do domu z położną środowiskową oraz ginekologiem. Podane informacje nie mogą zastąpić profesjonalnej pomocy lekarskiej.

 

 

Ćwiczenia po cesarskim cięciu / po cesarce (po 1 miesiącu od porodu)

Po upływie 1 miesiąca od porodu przez cesarskie cięcie należy wykonywać następujące ćwiczenia (mają one na celu przede wszystkim wzmocnienie mięśni brzucha):
  1. Leżenie na plecach, ręce na karku. Uniesienie barków i głowy z wydechem, powrót do leżenia. Ćwiczenie należy powtórzyć 5 razy.
  2. Leżenie na plecach. Uniesienie lewego barku i głowy z wydechem Powrót. 5 x To samo bark prawy.
  3. Leżenie na plecach, ramiona wzdłuż tułowia. Przyciąganie obu kończyn dolnych do tułowia. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy.
  4. Leżenie na plecach. Wykonywanie ćwiczenia rowerek przez 30 sek.
  5. Klęk podparty. Ćwiczenie koci grzbiet
  6. Przy wydechu - zaokrąglenie pleców, broda do mostka. Przy wydechu - uniesienie głowy, wyprost pleców. Ćwiczenie należy powtórzyć 5 razy.
  7. Stojąc przy krześle należy wspiąć się na palce, napięć pośladki, wciągnąć mięśnie brzucha. Wytrzymać 3 sek, następnie rozluźnić się. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy.
  8. Leżenie na plecach, nogi proste, ramiona wzdłuż tułowia. Nożyce pionowe i poziome.
  9. Leżenie na plecach, nogi uniesione powyżej kąta 45 stopni przez 15 sek.
  10. Leżenie bokiem, nogi ugięte. Unieś nogi, wytrzymaj 2 sekundy, opuść na podłogę. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy, a następnie zmienić stronę.
  11. Leżenie tyłem, nogi ugięte, zwinięty ręcznik między kolanami. Ściśnij ręcznik, następnie wytrzymaj 3 sek. Rozluźnić. Ćwiczenie należy powtórzyć 20 razy.

 

Pamiętaj także o ćwiczeniach mięśni Kegla!

 

Zestawy ćwiczeń są podane jedynie w celach informacyjnych. Przed podjęciem ćwiczeń oraz w trakcie ich wykonywania należy skonsultować się z personelem medycznym: w szpitali z pielęgniarką, lekarzem oraz fizjoterapeutą, po powrocie do domu z położną środowiskową oraz ginekologiem. Podane informacje nie mogą zastąpić profesjonalnej pomocy lekarskiej.